بخارگر یا اتو بخار ایستاده چیست؟

در بازار لوازم خانگی، بخارگر به نام اتو بخار ایستاده نیز شناخته می شود. بخارگر یا اتو بخار ایستاده یک راه عالی برای از بین بردن چین و چروک لباس است. زیرا با گرم کردن آبی که درون مخزنش وجود دارد، آن را تبدیل به بخار کرده و از طریق سری های مختلفی که برای خروج بخار تعبیه شده، الیاف لباس را شل کرده و چین و چروک را از بین می برد. بخارگر ها در مقایسه با اتو بخار، استفاده کمتری دارند اما بسیار سریع و آسان خطوط لباس را صاف می کنند.

مزایای بخارگر یا اتو بخار ایستاده

اتو بخار برای بهتر انجام شدن کار و جلوگیری از سوختن فرش یا پارچه به میز اتو نیاز دارد، اما اتو بخار ایستاده یا بخارگر نیازی به این موارد ندارد. شاید استفاده از اتو به امری متداول و معمول تبدیل شده باشد اما هنوز هم هستند کسانی که ندانند چگونه باید اصولی و درست از اتو استفاده کنند.

درست اتو کردن به مهارت و تجربه فراوان نیاز دارد و برای یادگیری بسیاری از تکنیک ها باید صبر پیشه کرد. اما استفاده از بخارگر بسیار آسان است. فقط کافیست سر بخارگر را گرفته و آن را از پایین به بالا حرکت دهید و بگذارید بخار کارش را انجام دهد. اما باید این نکته را نیز در نظر گرفت که بخارگر به شما خط اتو نمی دهد، اگر برای شلوار و لباس خود خط اتو می خواهید باید از اتو استفاده کنید.

استفاده از بخارگر در زمان شما صرفه جویی خواهد کرد. دیگر لازم نیست برای اتو کشیدن لباس خود را صاف روی میز اتو پهن کنید و اتو را چندین بار روی سطح لباس بکشید. لباس را آویزان کرده و سری بخار را روی پارچه بکشید. این حرکت فرایند اتو زدن را برای شما سریع تر می کند و باعث می شود در زمان صرف جویی کنید.

بخارگر فقط برای صاف کردن خطوط لباس نیست، می توانید تخت خواب و پرده را نیز با آن تمیز کنید، زیرا بخار درون مخزن دستگاه آنقدر داغ است که بتواند میکروب های آنها را از بین ببرد.

ویژگی های اصلی دستگاه بخارگر

  • بخارگرها مانند اتوها قابلیت های متفاوتی دارند، جنس کفی اکثر آن ها از تفلون است.
  • مخزن آب دارند و قابلیت تنظیم دمای بخار خروجی نیز در بعضی از آن ها تعبیه شده است، همچنین حرارت دستگاه را می توان با توجه به جنس پارچه تغییر دارد.
  • نمونه های هوشمند تر آن ها نشانگر مخصوص برای مخزن آب دارند تا در صورتی که آب دستگاه رو به اتمام بود شما سریعا مطلع شوید.
  • در بعضی از بخارگرهای ایستاده رسوب زدایی به صورت اتوماتیک انجام می شود ولی در نمونه های دستی و کوچکتر حتما باید از آب جوشیده شده استفاده کرد.
  • قطع هوشمند و خودکار، بخار دهی پیوسته، سیستم اسپری آب، سیستم ضد چکه و … از امکاناتی است که تنها روی بعضی از مدل ها تعبیه شده است.

معایب بخارگر

همانطور که اشاره کردیم دستگاه بخارگر می تواند چین و چروک روی لباس را صاف کند اما نمی تواند خط اتو روی لباس بیاندازد. علاوه بر این صاف کردن خطوط عمیق با بخارگر کار دشواری به حساب می آید، ممکن است ظاهر لباس عاری از هرگونه خطی باشد اما وقتی آن را جلوی نور خورشید بگیرید این چروک به وضوح قابل مشاهده باشد.

برای بخار دادن به لباس ها باید بخارگر را در دستان خود نگه دارید، این امر می تواند برای شما بسیار خسته کننده باشد، به خصوص اگر لباس های زیادی برای اتو دارید. پس به وزن بخارگر و البته میزان و ظرفیت مخزن آن توجه کنید.


اتو بخریم یا بخارگر، کدام بهتر است؟

در اصل هیچ پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد، زیرا همانطور که اشاره کردیم هرکسی براساس نیاز و سلیقه خود انتخاب می کند و فقط کسی که می خواهد از دستگاه استفاده کند می تواند به آن پاسخ دهد.

اتو بخار و بخارگر برای خلاص شدن از چین چروک روی لباس طراحی شده اند و ظاهری معقول به استایل ما می بخشند. هردو وسیله به کمک مخزن آب و بخاری که تولید می کنند الیاف پارچه را نرم کرده و خطوط ایجاد شده روی لباس را صاف می کنند.

هر دو وسیله دارای نکات مثبت و منفی زیادی هستند و نمی توان یکی از آن دو را انتخاب کرد، زیرا افراد مختلف، سلیقه و نیاز های متفاوتی دارند. عده ای برای رفع نیاز و خواسته های خود داشتن هردو وسیله را ترجیح می دهند. اما این درحالیست که برخی تنها با داشتن یک وسیله، همه نیاز های خود را رفع می کنند.

اتو بخار چه مارکی خوبه؟

مارک های مختلفی از اتو بخار در بازار وجود دارد، از برند های ایرانی گرفته تا بهترین مارک های خارجی. بهترین مارک اتو بخار در حال حاضر برند های بوش، پاناسونیک،آزور، تفال، براون، پارس خزر و فیلیپس هستند. این نکته را هم در نظر بگیرید که برای پیدا کردن بهترین مارک اتو بخار ابتدا باید به میزان بودجه خود توجه کنید.

طرز استفاده از اتو بخار ایستاده

  • قبل از هرچیز باید بدانید که کدام پارچه ها مناسب بخار زدن با بخارگر هستند. پارچه هایی از جنس پنبه، ابریشم، پشم و پلی استر به راحتی با بخارگر صاف و مرتب می شوند. با این حال بعضی از پارچه ها نباید بخار بخورند زیرا ممکن است الیاف آنها در اثر برخورد با بخار خراب یا ذوب شوند. این لباس ها شامل کاپشن های چرمی و شمعی، پارچه های جیر و پلاستیک هستند.
  • اگر مطمئن نیستید که پارچه ی شما در برخورد با بخار آسیب می بیند یا خیر، کافیست در قسمت کوچکی از پارچه که جلوی دید هم نباشد دستگاه بخارگر را تست کنید و به الیاف پارچه نگاه کنید. البته قبل از اینکه به سراغ بخارگر بروید برچسب مراقبت پارچه که در گوشه ای از لباس قرار دارد را چک کنید.
  • هنگام بخار دادن پارچه های ظریف با احتیاط عمل کنید. پارچه هایی از جنس ابریشم خالص و یا مخمل باید با احتیاط بخار ببینند. برای لباس های معمولی سری بخارگر را به لباس می چسبانید اما بهتر است برای لباس های ابریشمی سری بخارگر را از لباس چند سانت فاصله دهید.
  • حالا وقت آن رسیده است که به سراغ بخارگر خود بروید. آب سرد را درون مخزن بخارگر بریزید و از نصب درست آن اطمینان حاصل کنید، اگر مخزن را به خوبی سر جایش قرار ندهید ممکن است به قسمت های دیگر بخارگر نشت کند. فرایند گرم شدن آب اتو بخار ایستاده در حدود دو الی سه دقیقه طول می کشد. اجازه دهید بخارگر با تمام توان خود آب را گرم کند تا بهترین نتیجه را بگیرید. قبل از اینکه سری بخارگر را به لباس بچسبانید دکمه بخارگر را فشرده و ببینید که چه میزان بخار می کند.

  • لباسی که می خواهید بخار ببیند را آویزان کنید. بیشتر مدل های بخارگرهای ایستاده دارای قلابی برای آویزان کردن لباس هستند اما اگر اتو بخار ایستاده شما این قابلیت را ندارد کافیست آن را به سادگی روی چوب لباسی انداخته و بعد به دستگیره در کمد و پشت صندلی آویزان و فرایند بخار زدن را شروع کنید.
  • سری بخارگر را در قسمت های بالایی لباس قرار داده و به آرامی از بالا به پایین بکشید، نیازی نیست فشار زیادی به سری اتو بخار وارد کنید. بخار به آرامی چین و چروک ها را برطرف خواهد کرد. اگر با پارچه ای بسیار چروک طرف هستید، سری بخارگر را به زیر و داخل لباس برده و بخار دهید. اگر پارچه شما تزئینات خاص و طرح و نقشی دارد سری بخار را با چند سانت فاصله از پیراهن قرار دهید.
  • بعد از اینکه با بخار چروک لباس ها را گرفتید، لباس شما کمی مرطوب است باید اجازه دهید لباس خشک شود. همچنین ممکن است در برخی نقاط لباس احساس خیسی کنید این طبیعی است و اختلالی در عملکرد بخارگر شما ایجاد نشده است.

    برای مشاهده ی بخارگر های شرکت آزور اینجا کلیک کنید