مصرف میوه های خشک چه فوایدی دارد؟

میوه خشک سرشار از عناصر معدنی فیبر و آنتی اکسیدان بوده و بسیار مقوی است؛ بنابراین، یک وعده میوه خشک می تواند درصد زیادی از از ویتامین ها و مواد معدنی مود نیاز بدن مانند فولات، کلسیم، آهن و پتاسیم را تأمین کند. میوه خشک به طور کلی حاوی مقدار زیادی فیبر است و منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها، به ویژه پلی فنول ها می باشد.

همچنین میوه خشک منبع خوبی از ترکیبات گیاهی قوی از جمله آنتی اکسیدان ها است. مصرف میوه خشک با افزایش دریافت مواد مغذی و کاهش خطر چاقی ارتباط دارد.

بررسی ها نشان می دهد که مصرف آنتی اکسیدان های پلی فنول با بهبود جریان خون، ارتقاء سلامت دستگاه گوارش، کاهش آسیب اکسیداتیو و کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها در ارتباط است. همچنین افرادی که میوه خشک مصرف می کنند، در مقایسه با افرادی که میوه خشک مصرف نمی کنند، وزن کمتری داشته و مواد مغذی بیشتری مصرف می کنند.

فواید کشمش

کشمش انگور خشک شده است که می تواند خطر ابتلا به برخی بیماری ها را کاهش دهد. این میوه سرشار از فیبر، پتاسیم و ترکیبات مختلف گیاهی مانند آنتی اکسیدان ها است که اعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند.

کشمش دارای شاخص گلایسمی متوسط و شاخص انسولین کم است به این معنا که مصرف آن باعث افزایش چشمگیر قند خون یا انسولین نمی شود. بررسی ها نشان می دهد که مصرف کشمش در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی نقش دارد.

فوائد مصرف کشمش، عبارتند از:

  1. تقویت بینایی
  2. کنترل قند خون
  3. درمان کم خونی
  4. کاهش فشار خون
  5. کاهش التهاب بدن
  6. تنظیم کلسترول خون
  7. احساس سیری بلند مدت
    8.پیشگیری از پوکی استخوان


فواید آلو خشک


آلو خشک بسیار مغذی بوده و سرشار از فیبر، پتاسیم، بتاکاروتن (ویتامین A) و ویتامین K است. آلو خشک به دلیل محتوای زیاد فیبر که به طور طبیعی در برخی از میوه ها یافت می شود دارای اثرات ملین است.

بررسی ها نشان می دهد که خوردن آلو خشک باعث بهبود هضم غذا و سهولت اجابت مزاج می شود. آلو خشک حتی در مقایسه با پسیلیوم که یکی از داروهای رایج در رفع یبوست است در درمان این بیماری تاثیر بیشتری دارد.

این به عنوان یک منبع عالی از آنتی اکسیدان ها می تواند از اکسیداسیون کلسترول LDL و در نتیجه ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی و سرطان پیشگیری کند.

آلو خشک همچنین سرشار از ماده معدنی کمیابی به نام بور است که می تواند به مبارزه با پوکی استخوان کمک کند.

علاوه بر این، آلو خشک به دلیل داشتن فیبر زیاد باعث احساس سیری طولانی مدت و در نتیجه پیشگیری از پرخوری می شود.

فواید انجیر خشک
انجیر از جمله مواد غذایی بسیار قلیایی بوده و برای ایجاد تعادل در PH بدن بسیار مفید است. انجیر خشک محتوای پتاسیم زیادی دارد. پتاسیم از مواد معدنی بسیار ضروری در تنظیم فشار خون بدن است. انجیر همچنین به دلیل داشتن مقدار زیادی فیبر باعث کمک به هضم غذا و حفظ سلامت دستگاه گوارش می شود. از انجیر خشک در طب سنتی برای کاهش سطح کلسترول، درمان دیابت، یبوست و مشکلات پوستی مانند ویتیلیگو، پسوریازیس و اگزما استفاده می کنند.

آنتی اکسیدان های موجود در انجیر باعث از میان رفتن رادیکال های آزاد بدن شده و در نتیجه از ابتلا به بیماری های سرطان، دیابت و انواع بیماری های عفونی پیشگیری می کند. علاوه بر این بررسی ها نشان می دهد که اسید کلروژنیک موجود در انجیر خشک، سطح گلوکز خون را در دیابت نوع ۲ کنترل می کند.

فواید زرد آلو خشک

آهن یک عنصر مهم در مبارزه با کم خونی است. زردآلو خشک که اغلب با نام قیسی شناخته می شود حاوی مقدار زیادی آهن است. به همین علت مصرف روزانه آن به خصوص برای زنان بسیار مفید بوده و از ابتلا آنها به کم خونی در دوران قائدگی پیشگیری می کند.

زردآلو خشک سرشار از آنتی اکسیدان است که به جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی، کاهش سطح کلسترول بد خون و پیشگیری از سرطان کمک می کند. زردآلو خشک یا قیسی حاوی ویتامین A بوده و نقش خیلی مهمی در تقویت بینایی دارد. این میوه خشک منبع موثری از فیبر است که مصرف آن باعث پیشگیری از یبوست و بیماری های گوارشی مانند دیورتیکولوز می شود.

میوه خشک کن آزور مدل AZ-722FD

فواید خرما خشک

مصرف خرما به خصوص برای زنان باردار بسیار مفید بوده و به پیشگیری از عوارض بارداری کمک می کند. مصرف روزانه خرمای خشک در طول چند هفته آخر بارداری به باز شدن دهانه رحم در هنگام زایمان کمک کرده و باعث کاهش درد زایمان می شود.

بررسی ها نشان می دهد مصرف منظم خرمای خشک در چند هفته آخر بارداری باعث سهولت زایمان می شود. زنان بارداری که به طور منظم خرما مصرف می کردند نسبت به زنانی که هیچ گونه خرمایی در رژیم غذایی خود نداشتند در هنگام زایمان ۴ درصد کمتر به روش های القای زایمان نیاز داشتند. همچنین مصرف خرمای خشک می تواند به درمان ناباروری مردان کمک کند.

میوه خشک خرما فوق العاده شیرین است. آنها منبع خوبی از فیبر، پتاسیم، آهن و چندین آنتی اکسیدان قوی هستند.

از بین میوه های خشک، خرما یکی از غنی ترین منابع آنتی اکسیدان ها است که به کاهش آسیب اکسیداتیو بدن کمک می کند. همچنین میوه خشک خرما دارای شاخص گلیسمی پایینی است، به این معنی که مصرف آن باعث افزایش چشمگیر قند خون نمی شود.

فواید سیب خشک

سیب خشک دارای پروتئین و چربی کمی است اما فیبر زیادی دارد. مواد مغذی فیتو و آنتی اکسیدان های زیادی در سیب خشک وجود دارند که باعث افزایش متابولیسم بدن می شوند. سیب خشک همچنین حاوی مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان های قدرتمند پروویتامین A و ویتامین C است. این میوه خشک حاوی مواد معدنی زیادی مانند پتاسیم و منیزیم است که برای سلامت بدن ضروری هستند. مصرف منظم سیب خشک جریان خون را بهبود می بخشد و در نتیجه خطر حمله قلبی را کاهش می دهد.

فوائد دیگر سیب خشک عبارت است از:

  • رفع یبوست
  • درمان تیروئید
  • تسکین دل درد
  • کمک به درمان اسهال
  • نرم و لطیف کردن پوست

مضرات مصرف زیاد میوه خشک چیست؟

میوه ها حاوی مقادیر قابل توجهی قند طبیعی هستند. در طول فرایند خشک کردن، میوه ها آب خود را از دست می دهند. این باعث می شود تمام قند و کالری در یک میوه کوچکتر متمرکز شود. به همین دلیل، میوه خشک دارای کالری و قند زیادی است. گلوکز و فروکتوز از جمله قندهای موجود در میوه های خشک هستند.

محتوای قند طبیعی میوه های خشک، عبارت است از:

  • کشمش: ۵۹٪.
  • خرما: ۶۴–۶۶٪
  • آلو خشک: ۳۸٪.
  • زردآلو: ۵۳٪
  • انجیر: ۴۸٪

چاقی از عوارض مصرف میوه های خشک

میوه های خشک دارای کالری زیادی هستند. بنابراین خوردن مقادیر زیاد آن می تواند منجر به مصرف بیش از حد قند و کالری و در نتیجه چاقی شود. میوه های خشک سرشار از قند و کالری بوده و در صورت خوردن بیش از حد می توانند باعث مشکلاتی مانند چاقی شوند. همچنین آنها دارای مقدار زیادی کربوهیدرات هستند و مصرف آنها برای رژیم های کم کربوهیدرات مناسب نیست.

حدود ۲۲–۵۱٪ از این مقدار قند، فروکتوز است. خوردن مقدار زیادی فروکتوز می تواند اثرات منفی بر سلامت شما داشته باشد. این خطرات شامل افزایش وزن، ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی است. یک فنجان کشمش ۸۴ کالری دارد که تقریباً فقط از قند تشکیل شده است.

برخی افراد برای شیرین و طعم دار کردن میوه های خشک، قبل از خشک شدن به آنها شکر یا شربت اضافه می کنند. بررسی ها نشان می دهد که مصرف مواد غذایی با قند اضافه شده اثرات مضری بر سلامتی داشته و خطر چاقی، بیماری های قلبی و حتی سرطان را افزایش می دهد. به همین توصیه می شود تا حد امکان از مصرف میوه های خشک با شکر اضافه شده پرهیز کنید. برای پیشگیری از مصرف میوه های خشک که دارای قند اضافه هستند، پیش از خرید حتما اطلاعات تغذیه ای بر روی بسته بندی محصول را خوانده و از خرید میوه های خشک دارای قند افزوده پرهیز کنید.

خطر مسمومیت با میوه های خشک

میوه خشک ممکن است حاوی سولفیت بوده و به قارچ ها و سموم آلوده باشد. برخی از تولیدکنندگان مواد نگهدارنده ای به نام سولفیت به میوه خشک اضافه می کنند. این باعث می شود که میوه خشک شده جذابیت بیشتری داشته باشد. زیرا رنگ و لعاب میوه را حفظ کرده و از تغییر رنگ آن جلوگیری می کند. سولفیت اغلب به میوه های دارای رنگ روشن مانند زردآلو و کشمش اضافه می شود. بعضی از افراد ممکن است به سولفیت حساس باشند و در اثر مصرف دچار مشکلاتی مانند اسپاسم معده، بثورات پوستی و حملات آسم شوند.

برای پیشگیری از مسمومیت با سولفیت، سعی کنید در هنگام خرید فقط میوه های خشکی که رنگ آنها قهوه ای یا مایل به خاکستری است را انتخاب کنید که برای خشک کردن آنها از کودهای معدنی و مواد شیمیایی استفاده نشده است. همچنین میوه های خشک که در مکان نامناسب ذخیره و نگهداری می شوند ممکن است به قارچ ها، آفلاتوکسین ها و سایر ترکیبات سمی آلوده باشند.

حرف آخر

انواع مختلف میوه های خشک یک افزودنی ضروری برای هر رژیم غذایی سالم است. آنها منبع سرشار فیبرهای غذایی، ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و ترکیبات فنلی هستند. میوه های خشک دارای اثر ملین بوده و به کاهش کلسترول، دیابت، پوکی استخوان و بسیاری دیگر از بیماری ها کمک می کنند. همچنین مصرف این مواد مغذی به دلیل داشتن مقادیر زیاد کلسیم سلامت استخوان ها را افزایش داده و باعث پیشگیری از مشکلاتی مانند پوکی استخوان می شود.

میوه خشک را می توان برای مدت طولانی تری نسبت به میوه تازه حفظ کرد و به ویژه در سفرهای طولانی می تواند یک میان وعده مفید باشد.

یک میوه خشک تقریباً به اندازه یک میوه تازه مواد مغذی دارد، اما این مواد مغذی در میوه خشک غلظت بیشتری دارند. با این حال، چند استثنا وجود دارد. به عنوان مثال، مقدار ویتامین C هنگام خشک شدن میوه به طور قابل توجهی کاهش می یابد.
در ضمن برای آشنایی با میوه خشک کن های با کیفیت کمپانی آزور اینجا کلیک کنید